Ideid madala süsivesikusisaldusega hommikusöögiks

Uue aasta algus on paljude jaoks uute lubaduste aeg. Ja nii mõnegi lubaja põhiline tõotus on rohkem liikuma ning tervislikumalt toituma hakata. Olgu eesmärgiks siis kaalu langetamine või niisama tervise parendamine. 

Uuringud on näidanud, et pikemas perspektiivis on kehakaalu langetamise/normaalkaalu hoidmise jaoks tulemuslikum söömisharjumuste ümberkujundamine ja süsivesikute hulga vähendamine toidus, millega kaasneb rasva-valgu osa kasvamine (loe siit). Seda pooldab ka Nami-Nami toimetus ning annab siinkohad soovitusi madala süsivesikute sisaldusega hommikusöökide tarvis, mis on sobilikud nii LCHF toitujale, gluteeni vältivale sööjale ja suures osas ka paleotoitumise sõbrale. Ning otseloomulikult ka igaühele, kes soovib oma hommikusöökides süsivesikuid vältida!

Võileivad ja võileivakatted

Paljudele inimestele meeldib hommikusöögiks võileibu süüa. Viimased on aga päris korraliku hulga süsivesikute allikad just leiva/saia tõttu. Alternatiiviks pakub Nami-Nami maitsvat süsivesikutevaest vormileiba, mida mõnusasti röstida ning erinevate katetega nautida saab. LCHF dieedi austajate hulgas on hästi tuntud oopsie-leivakesed, mille retsepti järgi saab lisaks "leibadele" ka näiteks rullbiskviiti küpsetada. Toredad "hommikusöögileivad" on ka popikud, mida nii soolase kui magusa lisandiga süüa saab.

Kui leivamaterjal olemas on, võiks sinna midagi ka peale määrida. Kõige lihtsam variant on muidugi või. Viimast saab aga paljude lisanditega maitsekamaks ja huvitamaks teha. Küüslaugusõpradele meeldib näiteks see küüslauguvõi, teised leiavad endale meelepärase siit valikust. Võid tasub maitsestada ka juustuga  või teha hoopiski eestlastele tuttavat munavõid. Erilisema ja huvitava maitse annab munavõile näiteks suitsujuustu lisamine.

Veelgi toekama hommikusöögi jaoks tasub võile ka midagi katteks panna. Hea valik on kurk ja tomat, külmsuitsu- või õrnsoolalõhe viilud, mõnus maasuitsusingiviil. Aga miks mitte valmistada seda maitsvat suitsukanavõid või põnevat peekonivõid? Kalasõpradele meeldib kindlasti see heeringa-kodujuustukaste, mida samuti leivakattena süüa võib. Aga hästi maitseb ta ka rohelise salatiga sööduna. Heeringa asemel tasub samalaadset salatit proovida tuunikalaga.

Munaroad

Mõnus ja toitev hommikusöök valmib munadest! Meeldivad sulle klassikalised härjasilmad või kooreta keedetud muna? Või hoopiski omlett? Araabiahõngulist shakshukat? Erinevaid munaroogi leiab Nami-Nami retseptikogust palju!

Proovi näiteks munahüüvet Gordon Ramsay moodi või küpseta tervislikke vutimunasid kenades singipesades.  Põnev ja maitsev omlett valmib koos tuunikalaga – sobib hästi näiteks nädalavahetuse veidi hilisemale hommikusöögilauale. Tuunikalaomlettide kõrvale paku ka lillkapsa-juustuampse!

Salatid

Toeka hommikusöögi jaoks söö kaunis kausitäis salatit! Proovi maitsvat Lyoni salatit või valmista värviline peekoni-muna-avokaadosalat.

Magus hommikusöök

Kui soovid hommikuks magusrooga süüa, proovi näiteks kodujuustu erinevate marjadega. Kodujuustust saad koos toorjuustuga ka kauni desserdi,  mis miks mitte ka hommikusöögilauale sobib. Mõnus ja lihtne puding hommikusöögiks valmib marjade ja chia-seemnete abil!

Huvitava hommikusöögi jaoks proovi erinevaid pähklivõisid, mida saad valmistada just oma lemmikpähklitest. Põnev hommikusöök/jook on kohv leibjuustuga - oled juba proovinud?

Jook

Klassikaline hommikujook on kahtlemata kohv.  Kui jood kohvi mustalt ja ilma suhkruta, ongi sinu igapäevamenüüs süsivesikutevaba kohv. Rammusama kohvi joomiseks proovi või ja kookospiimaga maitsestatud kohvi ehk „kuulikindlat kohvi“. Jaheda joogina proovi näiteks seda kakao-kohvijooki.  Madala süsivesikusisaldusega on ka erinevad teejoogid. Kreemja ja mõnusa maitsega on näiteks London Fog nime kandev jook.

Sellised olid Nami-Nami hommikusöögisoovitused süsivesikute vältijale.

Hea lugeja, mida Sulle hommikusöögiks süüa meeldib?

Loe veel:

(Algselt postitatud 14.1.2016)

Martiina Anni
Martiina Anni
postitatud 31.03.2016 20:12 LISA KOMMENTAAR

Kommentaarid


Maria Mälk
postitatud 14.01.2016 22:36

Millal siis veel süsivesikuid süüa, kui mitte hommikul? :)

Pille
posted on 14.01.2016 22:50

Maria, on päris palju inimesi, kes väldivad süsivesikuid kui selliseid (LCHF) või söövad vaid valitud süsivesikuid (nt Paleo). Ehk siis need retseptisoovitused on neile, kes hommikuti näiteks putru süüa ei soovi või ei saa :)

Merilin
posted on 15.01.2016 09:00

Teadusuuringud näitavad ka seda, et pigem aeglasemalt veresuhkrut tõstvaid ning kauem kõhtu täis hoidvaid valgu-ning rasvarohkeid hommikusööke (kvaliteetsest toorainest, mõistlikus koguses!) süües, söövad inimesed ka päeva jooksul vähem kui hommikuks valdavalt süsivesikuid süües. Seega tegelikult hommikuste süsivesikute piiramine (mitte vältimine) aitab võidelda ka ülesöömisega ja ennetada rasvumist, mis on paljude inimeste probleem. Muna näiteks on hommikusöögiks ideaalne. Ja kui süüa putru või võileiba, siis võiks seda pudrukõrvast (marju, puuvilju, suhkruta toormoosi) või leivakatet olla siiski rohkem kui putru/leiba ennast. Loomulikult nii ei pea ja mängu tulevad isiklikud väljakujunenud eelistused, aga see on üks võimalik põhjendus, miks hommikusi süsivesikuid piirata (mitte äärmuslikult vältida a la LCHF jne).

Dagmar Uibo
postitatud 07.02.2016 15:09

See jutt on lihtsalt suurepärane :) Te olete jätkuvalt mu lemmikud :)

Hiie Rumma
postitatud 15.02.2016 09:43

Singipesad vutimunadega on väga head!

Julia
postitatud 28.03.2016 23:06

Nii palju häid ideid! Aitäh!

Terve nädala hommikusöögid saab ette ära planeerida. See mulle meeldib :)

Ülle
postitatud 12.09.2016 21:31

Avastasin hiljuti, et kui Saaremaa kreeka jogurti sisse segada leivaseemnete segu ja peale panna veidi vedelat mett (võtab hapuka maitse ära), siis saab imemaitsva hommikusöögi, mis viib keele alla. Loodetavasti kilod ka. ;)

Lembit Poobus
postitatud 01.05.2017 10:26

Korralik hommikusöök, iga ilmaga.