Värske näide on tuua Mehhikost. Mehhiko on maailmas esirinnas diabeedi, ülekaalu ja rasvumise probleemide osas. Osana sellealasest ennetustööst kehtestati seal alates 2014 aasta 1. jaanuarist 10% maks lisatud suhkruga jookidele. Aasta pärast maksu kehtestamist on maksustatud jookide müük langenud 12% ja maksustamata jookide müük kasvanud 4% (http://dx.doi.org/10.1136/bmj.h6704). Maksustatud jookide müügi langus suurenes aasta jooksul (aasta keskmine 6%). Keskmiselt ostis keskmine Mehhiko linlane 2014. aasta jooksul ootuspärasest 4,2 liitrit vähem maksustatud jooke. Samas maksustamata jooke osteti inimese kohta ootuspärasest keskmiselt 12,8 liitrit rohkem. Maksustamata jookide müügi kasv toimus peamiselt pudelivee müügi arvel.
Kuigi veel ei ole võimalik hinnata maksu pikaajalisi mõjusid tarbijakäitumisele, asendustele ja olulisusele rahvatervises, on seni täheldatud trendid siiski soodsas suunas ja on lootust, et maks töötab ennetuses ühe meetodina teiste seas eesmärgipäraselt.
LOE VEEL:
Foto: Veronika Roosimaa
Ei oska öelda, aga peab piirama küll.
Pudelivesi ei ole tingimata hea alternatiiv, paraku.