Täna on rahvusvaheline toidukao ja toidujäätmete teadlikkuse päev

Täna, 29. septembril tähistatakse esimest rahvusvahelist toidukao ja toidujäätmete teadlikkuse päeva (ingl. k. International Day of Awareness of Food Loss and Waste).

Stockholmi keskkonnainstituudi Tallinna keskuse ehk SEI Tallinna 2014. aasta uuringu andmetel tekitas Eestis üks inimene kodumajapidamises aasta jooksul 54 kilo toidujäätmeid. Sellest 36% on toidukadu ehk täiesti söömiskõlbulik toit. 

Kuidas toidukadu ja toidujäätmete hulka vähendada? Nami-Namil on mõned soovitused.

Osta targalt, hoia targalt, kokka targalt, komposteeri!

Osta targalt

  • Osta vähem! Enne ostunimekirja koostamist ja poodi/turule minekut vaata üle, kas sahvris või külmkapis on midagi, mida võiks järgmisel söögikorral kasutada. Briti allikad soovitavad teha külmkapist/sahvririiulist pilti ("shelfie"), et poes oleks hea vaadata, mis kapis juba ootel on.
  • Nii kauplustes kui ka kodudes läheb palju toitu raisku seetõttu, et visatakse ära "kõlblik kuni"/"parim enne" märgistusega kaupa. Eriti oluline on esimene ehk "kõlblik kuni" märgistus - osta poest vaid kaupa, mida jõuad enne lõppkuupäeva ära tarbida.
  • Pea meeles, et kõver porgand ja lopergune kaalikas maitsevad täpselt sama hästi, kui sirge porgand ja perfektselt ümmargune kaalikas. Näiteks Ühendkuningriigis praagitakse 20-40% köögiviljadest välja juba farmides, sest poed ei soovi ebastandartse kujuga köögivilju müüki võtta ostjate huvi puudumise tõttu. 

Hoia targalt

  • Tee endale selgeks, milliseid toidukaupu tuleks hoida külmkapis, milliseid toatemperatuuril; millseid nt paberkotis ja milliseid kilekotis. Näiteks kartuleid tuleks hoida päikesevalguse eest kaitstult ja jahedas ning õhuaukudega kotis; külmkappi pane kartulid vaid juhul, kui Sul on liiga soe hoiuruum.
  • Loe Nami-Namis, mis on etüleen ja kuidas see mõjutab puu- ja köögiviljade valmimist ja säilimist. Näiteks kartuleid ja sibulaid ei tohiks koos säilitada, sest kartulid on etüleenile tundlikud ja lähevad sibulate kõrval kergesti idanema. 
  • Kas teadsid näiteks, et rasvarikkad pähklid ja seemned säilivad toatemperatuuril vaid mõned kuud, siis lähevad kergesti rääsuma? Külmkapis kinnises karbis/pakis/purgis püsivad seemned ja pähklid värsked näiteks u 6 kuud, sügavkülmas lausa 12 kuud. 

Kokka targalt

  • Koosta võimaluse korral nädalamenüüd, arvestades söögikordade arvu ja sööjate hulka. Mõtle ette, mida teha ülejäänud toiduga.
  • Palju visatakse ära toitu, mis söögikordadest üle jääb. Kui tegid liiga palju süüa, siis võimaluse korral pane osa sellest sügavkülma. Kindlasti märgi peale toidu valmistamise aeg ja nimetus, siis ei unune see sügavkülmikusse.
  • Nii kauplustes kui ka kodudes läheb palju toitu raisku seetõttu, et visatakse ära "kõlblik kuni"/"parim enne" märgistusega kaupa. "Parim enne" märgistus ei tähenda, et pärast märgitud kuupäeva ei tohi kaupa tarbida, see viitab lihtsalt asjaolule, et toit ei pruugi olla parimate omadustega. 
  • Saia- ja leivakontsud, köögiviljade puhastamisjäägid jms moodustavad samuti suure osa toidukaost, kuigi neid annab edukalt toiduvalmistamisel kasutada. Kõrvitsahooaeg on käes - ära viska kõrvitsaseemneid minema! Kõrvitsaseemnete puhastamine on küll tüütu, aga need on väga head mineraalainete allikad (nt magneesium, tsink) ja maitsvad (Nami-Namist leiad nt sellised retseptisoovitused kõrvitsaseemnete kasutamiseks).

Komposteeri

Loe veel:

Nami-Nami retseptikogu®
postitatud 29.09.2020 07:34 LISA KOMMENTAAR

Kommentaarid