Hiinlased himustavad üha rohkem juustu ja võid

Viimase aastakümne jooksul on meieni jõudnud uudised selle kohta, et hiinlased on hakanud oluliselt rohkem liha sööma, sh nii sealiha kui ka veiseliha. Kui veel 1978. aastal söödi USAs elaniku kohta 3x rohkem liha kui Hiinas, siis 2011. aastaks oli olukord muutunud - Hiinas tarbiti 2x rohkem liha inimese kohta kui USAs. Kui varem eelistasid hiinlased sealiha, siis 2018. aastal tõusis veiseliha tarbimine Hiinas näiteks 80%. 

Üle poole maailma sigadest kasvatatakse ja tarbitakse Hiinas. Liha lihaks, nüüd kirjutab Inkstone, et hiinlased himustavad ühe rohkem juustu ja võid, rõõmustades seeläbi Prantsuse ja Itaalia juustutootjaid.

Juust ja piimatooted ei kuulu traditsiooniliselt hiinlaste toidulauale, aga viimastel aastatel on piimatoodete import kõvasti tõusnud. Euroopa Nõukogu andmeil oli 2019. aasta esimese 11 kuu jooksul Euroopa juustueksport Hiinasse 24% kõrgem kui mullu sama perioodi jooksul. Kokku viidi 2019. aasta esimese 11 kuu jooksul Hiinasse üle 20 000 tonni Euroopa juustu. Või import on tõusnud sama perioodi jooksul lausa 36%. 

Hiina rahvaarv on 2020. aasta alguse seisuga veidi alla 1,4 miljardi elaniku. 

Uuringute järgi on paljud hiinlased laktoositundlikud. Samas soovitas Hiina Riiklik Toitumis- ja Terviseinstituut 2018. aastal Hiina kodanikel tarbida rohkem piimatooteid, et tõsta kaltsiumi- ja valgutarbimist. 

Hiinas valmistatakse juustu küll, aga juustutootmine pole siiski levinud. Tiibetis ja Mongoolias on valmistatud jakipiimast juustu (chura loenpa, chura kampo, chhurop Tiibetis ja byaslag Mongoolias), aga see on piirkondlik eripära. Samas jakipiimast jäätis, või, jogurt ja piimajoogid ning piimapulber on muutunud järjest populaarsemaks, samuti on viimastel aastakümnetel tekkinud Hiinas mitmed suured piimatööstused.

Juustu (erinevalt "magusast" piimast, jäätisest, jogurtist jne) on seni siiski teatud skepsisega vaadeldud, kuna hiinlased ei ole osanud juustu maitset ja lõhna hinnata.

Prantsuse juustuguru Roland Barthélemy on tutvustanud Euroopa juustusid Hiinas, viinud läbi degustatsioone ning erinevaid juustu tutvustavaid üritusi. Hiljuti tutvustas ta Shanghais Prantsuse pehmeid lambapiimajuustusid ning lastele meelepäraseid toorjuustusid. Barthélemy tõdes, et hiinlased ei ole veel valmis Euroopas tuntud tugevamaitseliste ja maitseküllaste kõvade juustude jaoks. Nende jõuliste maitsega harjumine võtab aega (Jaapanis, seevastu, osatakse Euroopa juustusid juba hinnata).

Oluline on rõhutada, et juustusid, eriti Euroopa kallimaid juustusid, tarbivad eelkõige Hiina rikkad ja kõrgem keskklass. 

Itaalia juustuekspert Beppe Casolo toob välja veel ühe põhjuse, miks juust pole seni Hiina toidukultuuris olulist rolli mänginud. Hiina maapiirkondades on koduloomi peetud eelkõige musta töö tegijaks ja transpordivahendiks - lambad, kitsed, pühvlid ei ole kunagi olnud piimaloomad. Seetõttu on ka hiinlased üldiselt laktoositalumatud. Nüüd, kui ajad ja maitsed on muutunud, on nt Itaalia juustude populaarsus Hiinas tõusnud. Itaalia on Hiinasse juustu importivate riikide seas auväärsel teisel kohal, kohe Uus-Meremaa järel.

Võrreldes 2018. aasta aastaga tõusis 2019. aasta esimese 11 kuuga Itaalia mozzarella-juustu eksport Hiinasse  lausa 106%, samuti viidi Hiinasse märkimisväärselt enam Parmigiano Reggiano ja Grana Padano juustu.

Mis hiinlaste laktoositalumatusse puutub, siis lehmapiimajuustude laagerdamise tulemusel muutuvad need juustud praktiliselt laktoosivabaks. Mozzarella juustu tarbimise suurenemine on aga seotud pitsa populaarsuse tõusuga Hiinas. 

Loe veel:

Nami-Nami retseptikogu®
postitatud 03.01.2020 19:01 LISA KOMMENTAAR

Kommentaarid